Школа сприяння здоров’ю

Комунальний заклад «Спеціальний навчально-виховний комплекс І-ІІ ступенів № 2» Харківської обласної ради – це заклад для дітей з обмеженими можливостями здоров’я.


Діти з особливими освітніми потребами у навчальному закладі утримуються, навчаються, виховуються та отримують комплекс послуг реабілітації. У закладі розроблено власну концепцію та програму розвитку Школи сприяння здоров’ю – «Школа корекції, розвитку та здоров’я».

nh

Головною метою Школи сприяння здоров’ю є забезпечення максимально можливого виправлення дефекту дітей, збереження та зміцнення їх здоров’я, формування навичок здорового способу життя, реабілітації та інтеграції дитини з обмеженими можливостями здоров’я у систему суспільних стосунків. У 2012 році за результатами участі у ІІ (обласному) етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу “Школа сприяння здоров’ю” навчальний заклад введено до складу обласної мережі шкіл сприяння здоров’ю.
Медичне обслуговування учнів (вихованців) здійснюється штатним медичним персоналом у складі лікаря, медсестер, дієтсестри, які організовують проведення лікувально-профілактичних заходів та відновлювального лікування.

Для вихованців закладу організовано п’ятиразове гаряче харчування Основним завданням організації харчування є забезпечення дітей та підлітків продуктами харчування, що відповідають віковим фізіологічним потребам у харчових речовинах та енергії, принципам раціонального, збалансованого, здорового харчування.

Особлива увага приділяється створенню в закладі спеціального охоронного режиму дня школяра, який дозволяє зберегти бадьорість, більшу працездатність та інтерес до навчання (раціональна зміна відпочинку і праці, оптимальний руховий режим, раціональне харчування, перебування на свіжому повітрі, вільний час для занять за власним бажанням, особиста гігієна, нормальний сон) та створення умов психологічного та емоційного комфорту- зручні меблі, кімнатні рослини, живий куточок .

У закладі функціонує шкільна медико-психолого-педагогічна комісія, яка проводить обстеження психічного розвитку дитини, пізнавальних її можливостей, надає рекомендації щодо навчання за індивідуальною програмою та комплектування навчальних груп з урахуванням трудових та навчальних можливостей кожного учня.

Корекційно-розвивальна робота у закладі здійснюється за наступними напрямками:

– корекція і розвиток пізнавальної сфери на уроках, самопідготовках, корекційно-розвиткових заняттях, факультативах, заняттях гуртків та позакласних заходах;

– корекція і розвиток емоційно-вольової сфери (прийоми ізотерапії, лялькотерапії, казкотерапії, музикотерапії, ігротерапії, зоотерапії, заняття в гуртках: іграшки, сучасного танцю);

– корекція і розвиток фізичної сфери (уроки фізкультури, спортивні секції, позакласні заходи);

– корекція і розвиток соціальної поведінки (практичні вправи на соціалізацію та адаптацію дітей до соціуму, тренінги з профілактики ризикованої поведінки «Спілкуємось та діємо»).

Із метою покращення мовленнєвого розвитку дітей, для виправлення порушень звуковимови та корекції розумових здібностей дітей за результатами обстеження вчителем розвитку мовлення проводяться корекційно-розвиткові заняття з розвитку мовлення (індивідуальні та групові).

Валеологічна освіта учнів здійснюється у процесі викладання предметів: «Основи здоров’я», природознавства, соціально-побутового орієнтування.

На заняттях клубу «За здоровий спосіб життя» учні вчаться основним правилам здорового способу життя людини: «Раціональне харчування та здоров’я», «Правильне дихання – основа довгого життя», «Чисте повітря – здорова планета» та інші.

Превентивне навчання щодо формування навичок здорового способу життя проводиться з використанням ігор «Пригоди у країні Здоровляндії» (1-4 класи), щодо попередження ВІЛ/СНІДу та ризикованої поведінки «Крок за кроком», «Володар кілець» (5-10 класи). У закладі проводяться заняття щодо формування здорового способу життя» за модулями «Прояви турботу і обачливість»-7-10 класи, «Твоє життя-твій вибір»-5-10 класи, «Репродуктивне здоров’я»-7-10 класи. Під час цих занять діти здобувають уміння і навички здорового способу життя, вчаться відмовлятись від негативної поведінки.

Здійснюється спільна робота з Харківським міським центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді «Довіра». Цікавими та повчальними були зустрічі на теми: засідання клубу друзів «Толерантне спілкування», лекція «ВІЛ/СНІД», бесіди «Профілактика наркоманії», «Репродуктивне здоров’я», «Протидія поширенню наркоманії», ігротека «За здоровий спосіб життя».

 У навчальному закладі організовано проведення циклу лекцій за участю працівників Управління патрульної поліції  у   м. Харкові  у рамках програми «Школа і поліція» за темами: «10 правил безпеки»  (2-6 класи), «Запобігання насиллю» (7-10 класи), «Інтернет-безпека» (6-10 класи).

   Метою діяльності соціально-психологічної служби закладу є: соціально-психологічна корекція та соціальна реабілітація учнів, що мають вади розумового розвитку, здійснення психологічного супроводу та психологічна просвіта учасників навчально-виховного процесу.

Практичним психологом  проводяться тренінгові заняття з питань репродуктивного здоров’я: «Здоров’я та гігієна», «Фізична культура та загартування» «Шкідливі звички» (1-4класи); «Здоров’я. Фізична культура та загартування» (5-7 класи); «Репродуктивне здоров’я.  Інфекції, які передаються статевим шляхом», «Шкідливі звички. Твій вибір» (6-10 класи).

З метою профілактики учинень дітьми навмисних самоушкоджень, формування ціннісних ставлень до життя й здоров’я практичним психологом здійснюється групова та індивідуальна корекційно-розвиткова, профілактична  робота з учнями (вихованцями): тренінгові заняття «Емоційне здоров’я людини. Подолання стресу», «Емоційне здоров’я. Мій настрій», «Врівноважена людина – скарб для суспільства. Мої емоції»;  бесіди «Я обираю життя. Емоції в житті підлітка», «Зайшовши в мережу Інтернет, не потрап у пастку», «Життя – найвища цінність людини»; психологічний урок «Стан здоров’я і емоції» тощо.

Класні керівники працюють з дітьми над класними проектами: «Бути здоровим – це модно» (класний керівник 9-А класу Степаненко І.В.), «Сімейні цінності» (класний керівник 10-А класу Нікуліна С.М.). Організовуються виступи агітбригади  «Ми за здоровий спосіб життя» (7-10 класи),  здійснюється анкетування «СНІД: знати, щоб жити», «Твій спосіб життя» (9-10 класи), тренінг «Вправи для загартування» (9-А  клас). Учні 5-10-х класів беруть участь у  щорічному конкурсі малюнків «Ні! Шкідливим звичкам!».

Організовано  сумісну роботу з Фельдман Екопарком щодо корекційно-реабілітаційної роботи з дітьми. Учні упродовж навчального року відвідують спеціальні заняття з використанням анімалтерапії.

Навчальний заклад  бере участь  в  Всеукраїнському інформаційно-освітньому проекті «Три молочні продукти на день». Результати впровадження заходів щодо здорового харчування, формування відповідального споживання та вміння здійснювати якісний вибір педагоги навчального закладу  представили  у  підсумковому семінарі «Культура здорового харчування у змісті шкільної освіти: проект «3 молочні продукти на день» – результати та перспективи», що відбувся в Міністерстві освіти і науки України (м.Київ , 2016 рік). Основними формами роботи з учнями стали уроки, конкурси, вікторини, шкільні проекти,  тестування продукції тощо.

У тісному взаємозв’язку працюють практичний психолог та педагоги закладу. Учителі початкових класів запровадили прийоми ізотерапії для психокорекційної роботи з дітьми, які мають проблеми емоційного характеру в поведінці та спілкуванні.

Фізичне виховання та фізичний розвиток дітей із особливими освітніми потребами спрямовані на вирішення специфічних завдань: корекцію, компенсацію та попередження відхилень у фізичному розвитку в поєднанні із зміцненням здоров’я дитини шляхом запровадження здоров’язберігаючих, здоров’язміцнюючих, здоров’яформуючих технологій під час навчально-виховного процесу.

vcx

Для проведення ранньої корекційно-розвивальної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у закладі працює дошкільний підрозділ. Діти мають безліч відхилень, в основі яких лежить дифузне ураження кори головного мозку. Ці відхилення спостерігаються в ослабленні організму, в порушенні соматики, більшої схильності до простудних і інфекційних захворювань, у загальному фізичному недорозвиненні, в порушенні розвитку дрібної моторики, постави, координації елементарних рухів. Із дошкільнятами працюють професійні вчитель-дефектолог, логопед, вихователі, які поєднують корекційну роботу з оздоровчими методиками проведення занять.

jyu

Вихователі працюють над забезпеченням психофізичного розвитку дошкільників у процесі корекційної фізкультурно-оздоровчої роботи. Використання педагогами пальчикової гімнастики («Квасимо капусту», «Кулька», «Їжачок») сприяє розвитку гнучкості пальців, кисті долоні дітей, а також розслабленню і відпочинку напружених м’язів рук. Тренування пальців рук впливає на дозрівання мовленнєвої функції у дітей. Пальчикові вправи допомагають не лише готувати руку дитини до письма, а й розвивають зорову та слухову увагу, координацію рухів. Застосування точкового масажупідвищує захисні властивості оболонок носоглотки, гортані, трахеї, бронхів та інших органів дітей. Дихальна гімнастика («Футбол», «Вітряк», «Снігопад», «Листопад») містить вправи на дихання, ігри із звуконаслідуванням явищ природи, голосів тварин, транспорту тощо, які сприяють зміцненню м’язів живота, грудної клітки, покращенню перистальтики шлунка, кровообігу, серцево-судинної діяльності. Пісочна терапія сприяє розвитку моторики пальців рук і мовних процесів дошкільнят. Діти з порушенням інтелекту мають проблеми із координацією рухів, яка заважає їм орієнтуватися у просторі. Усуненню рухових розладів, розвитку пам’яті, уваги і мислення дітей допомагає логоритміка та цікаві фізкультхвилинки: «Двоніжка», «Норовисте лоша», «Вертихвостики», «Товстопузики». Пробудження дітей після денного сну вимагає від педагога особливого підходу. Під час підйому вихователі включають неголосну, мелодійну музику, дають дітям можливість прокинутися, зробити ряд фізіологічних рухів (потягнутися в ліжку, згорнутися калачиком і випрямитися тощо). Дуже близькою за своєю природою до гімнастики пробудження є горизонтальний пластичний балет «Пластик-шоу», який поєднує в собі риси аеробіки, гімнастики пробудження, музичного заняття тощо. Ця форма роботи дуже видовищна, яскрава, дуже цікава для дітей. Спільно з вчителем-дефектологом та музичним керівником проводиться рухова казкотерапія. Використання фітболгімнастики допомагає зміцнювати м’язи спини й черевного преса дітей, формувати навички правильної постави, сприяє удосконаленню функцій рівноваги та рухового контролю, зміцненню та розслабленню м’язів. Для профілактики плоскостопості, зміцнення м’язів стопи, проводиться коригуюче ходіння, ходіння босоніж різними поверхнями, захвати пальцями стопи дрібних предметів тощо. Психогімнастика («Сонечко і хмарка», «Хвилинка баловства») допомагає створити психологічний комфорт у групі, який позитивно впливає на всі сфери життєдіяльності дитини.

ku

Фізкультурно-оздоровча робота здійснюється під час проведення уроків фізичної культури, ритміки, занять лікувальною фізкультурою. Використання системи різних вправ дозволяє своєчасно попередити появу вторинних відхилень у психофізичному розвитку розумово відсталих дітей. У закладі працюють спортивні секції: футболу, загальної фізичної підготовки; гуртки: «Пішохідний туризм», сучасного танцю. Упродовж навчального року проводяться Тижні фізкультури та спорту, у ході яких відбуваються заходи: Олімпійський урок, конкурси малюнків на тему «Спорт і здоров’я», «День бігуна», «День футболу», «Веселі естафети»; дні здоров’я, спортивні змагання з тенісу, легкої атлетики, спортивні свята «Дівчата, весна!», «Богатирські ігри», «Козацькі ігри», спортивні забави на снігу тощо. Фізкультурно-оздоровча робота здійснюється у режимі дня вихованців: під час пробудження (ранкова гімнастика), уроків (фізкультхвилинки, зорова гімнастика, пальчикова гімнастика), перерв (дихальна гімнастика, музичні фізпаузи), щоденних прогулянок – ранкова, післяобідня, вечірня.

З метою  удосконалення роботи із запровадження здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховний процес відбулася педагогічна рада за темою: «Здоров’язберігаючий урок  у спеціальній школі», де педагоги обмінялися досвідом роботи  з даного питання.

Педагоги закладу залучають батьків до корекційно-виховної та соціально-адаптаційної роботи з дітьми, проводять психолого – педагогічну та правову освіту батьків, допомагають батькам в оволодінні системою знань, вмінь, необхідних для реалізації дітьми особистих потенційних можливостей та забезпечення соціальної адаптації їх у суспільство.

Створене освітнє середовище у закладі сприяє корекції, зміцненню фізичного, психічного, розумового, духовного, соціального здоров’я та реабілітації дітей з обмеженими можливостями здоров’я. Педагоги закладу піклуються про максимальний розвиток кожної дитини, оскільки здоров’я, загальний фізичний розвиток є вирішальною умовою для подальшої соціальної адаптації дитини та майбутньої її трудової діяльності.